luni, 3 iulie 2017

Partea 5 Viitor cu cap de mort

Minţile celor mai mulţi oameni sunt slabe şi nepregătite să se confrunte cu
anumite realităţi şocante. Pentru a suplini acest neajuns, ei adoptă în cele mai multe dintre
cazuri o atitudine arogantă şi ironică în ceea ce priveşte domeniile „interzise", adică cele
care se află la limita dintre materialitate şi planurile subtile ale Creaţiei. Necredinţa lor
maschează de fapt lipsa voinţei de a cunoaşte, care la bază are un profund sentiment de
frică faţă de necunoscut. De multe ori ei caută să se amăgească, atât pe ei înşişi cât şi pe cei
din jur, afirmând că dacă vor asista la demonstraţia unei puteri paranormale, care să nu fie o
înşelătorie, vor crede imediat că lumea înseamnă cu mult mai mult decât universul fizic.
Experienţa a arătat că în cazul unei astfel de demonstraţii şocul pe care îl suferă o minte
nepregătită este adeseori prea brusc şi puternic pentru nivelul ei redus de înţelegere, în
general vorbind, spectatorul unor astfel de demonstraţii urmează două căi posibile: fie neagă
în continuare, chiar vehement, ceea ce tocmai a solicitat şi apoi a văzut cu propriii lui
ochi, degenerând chiar, câteodată, în veritabile crize de isterie; fie recurge la o acceptare
formală de moment, care în realitate este lipsită de convingere lăuntrică. Această
acceptare va fi de altfel înlocuită foarte repede cu vechea necredinţă, ca un zid de protecţie
psihică în faţa a ceea ce nu poate fi înţeles sau care i-ar putea tulbura rutina zilnică a unei vieţi
anoste.
Am înţeles astfel că practica aduce, în timp, credinţa, deoarece chiar efortul pe
care îl depunem atunci este, într-un anumit fel, un gen de credinţă, în fond, marea
majoritate a oamenilor are o credinţă şi încă una fermă, dar care este orientată în mod
distructiv şi pervertit. Astfel, mulţi cred cu tărie că ei nu cred şi aceasta este de ajuns pentru a
alimenta noianul de temeri şi îndoieli, de angoase şi prejudecăţi, privându-i de capacitatea
de a înţelege lucrurile în esenţa lor. în plus, poate cel mai mare neajuns este că ei se închid
sufleteşte, aproape fără să realizeze aceasta. Devin superficiali şi egoişti, iar sentimentele
lor sunt atunci fade, lipsite de forţa şi pulsaţia unei trăiri autentice. Cel mai adesea, omul îşi
creează singur limitele.
Probabil că Smaranda Brad nu era încă pregătită pentru ceea ce văzuse, în acea zi,
capacitatea ei de înţelegere a fost pusă la grea încercare dar se pare că nu a avut puterea
necesară pentru a traversa emoţia necunoscutului. Când Nicolae Brad a venit acasă de la
serviciu, soţia lui i-a povestit incidentul. Au căzut de comun acord să-1 anunţe pe noul
om de legătură (colonelul Datcu fusese avansat în funcţie într-un alt oraş).
Noaptea târziu, în faţa casei a sosit un autoturism din care au coborât doi agenţi de
securitate. De această dată, doctorul Xien nu mai era prezent. Evenimentul care fusese
menţionat în raport implica un alt gen de măsuri, iar protocolul acţiunii era diferit. Sub
pretextul unui control special la care trebuia să fie supus, Cezar a fost luat în primire de
agenţi, a fost urcat în maşină şi aceasta a dispărut în trombă, în negura nopţii. A fost ultima
dată când şi-a mai văzut părinţii.

Capitolul 2
DEPARTAMENTUL ZERO
În anul 1980, după treisprezece ani de la înfiinţarea acestei secţii „oculte" a Securităţii
Statului, în cadrul JJ. ei au fost realizate mai multe obiective care să permită o orientare
clară a scopurilor pentru care a fost creată. Dacă în primii ani năuceala provocată de „toana"
lui Ceauşescu pentru înfiinţarea departamentului a provocat destule confuzii şi reale greutăţi
de acomodare cu specificul activităţii, deceniul al nouălea a fost întâmpinat cu o structură
organizatorică destul de bine definită si cu o bază materială acceptabilă. De altfel,
problema finanţării a constituit încă de la început un punct „fierbinte", deoarece
Ceauşescu - aparent în mod inexplicabil -„uitase" să precizeze modalitatea prin care
aceasta să fie asigurată. Pe de altă parte, nimeni nu a avut curajul să facă lumină în
nebuloasa începutului, pentru că în faţa dictatorului comunist o asemenea întrebare ar fi
fost sinonimă cu sfidarea sau cel puţin cu incompetenţa. Ambele variante ar fi însemnat
distrugerea carierei şi mari probleme existenţiale pentru cel „întreprinzător". Metoda era cea
care se aplica de obicei în cazurile extreme: se invoca ordinul absolut al Şefului Statului
şi se cumula fondul de finanţare din retragerea unor sume de bani din fondul altor domenii.
Aceasta a constituit soluţia de compromis pentru primii trei ani după înfiinţarea departamentului.
Cu timpul, lucrurile au evoluat, căpătând conturul a două baze secrete de lucru:
una era situată în apropierea oraşului B..., iar cealaltă în Munţii Retezat, la mică distanţă de
Valea Ursului (nume de cod). Datorită faptului că după o perioadă de la înfiinţarea
departamentului exista deja o oarecare bază logistică, din anul 1972 s-a trecut la o nouă
tactică de atragere a fondurilor prin repetate intervenţii „diplomatice" la Ceauşescu în
momente inspirat alese. Convins si chiar entuziasmat de posibilităţile pe care le-ar fi
oferit dezvoltarea acestei secţiuni a Securităţii, el a dat dispoziţii ca Departamentul Zero
să fie susţinut financiar de două „firme fantomă" din Uruguay, care în actele oficiale figurau
ca firme de intermediere în afacerile cu petrol, dar care în realitate erau specializate în
acţiunile de spălare a banilor din tranzacţiile ilicite ale Mafiei Latine. „Revita Unio" şi
„Nann & Co." erau cele două firme care procurau sume fabuloase de bani familiei
Ceauşescu, fiind administrate în acea vreme de un adevărat maestru în domeniu: generalul
Mereş, pe care am avut ocazia să-1 cunosc personal. Este probabil unul dintre puţinii oameni
care au intuit corect, cu mult înainte de etapa finală, deznodământul sistemului
comunist în Europa, precum şi căderea lui Ceauşescu, mai bine zis conjunctura în care se
va petrece aceasta.
— Ascultă-mă ce-ţi spun, Radule. Există unele forţe nebănuite care macină
temelia acestui popor şi alimentează „praful" de aruncat în ochii mulţimii, pe
Ceauşescu, impulsurile lui megalomane, orientarea economiei... şi ele nu vin de aici.
Personal, mi-am asigurat viitorul, al meu şi al familiei. Notorean de la Securitate ştie, dar
sunt prea bine plasat ca să mă dea jos. Nu cred că această situaţie poate să continue mai mult
de doi-trei ani de acum încolo.
Discuţia a avut loc prin '88 şi trebuie să recunosc că ea a fost oarecum profetică,
deoarece generalul, într-un elan oratoric inspirat, a presupus atunci că Ceauşescu nu avea
cum să scape „curat" de furia poporului şi că ace- leaşi forţe oculte (pe care atunci el nu
a vrut să le numească) vor pregăti în secret nu numai căderea lui, ci şi acapararea gradată a
puterii statale.
Evoluţia politică şi economică a ţării a confirmat cu prisosinţă spusele sale. Mereş a
dispărut brusc în 1989, cu puţin înainte de Revoluţie; nici nu putea să-şi aleagă un moment
mai bun, căci „agitaţia" de care fusese cuprins comunismul în Europa acelor vremuri nu mai
oferea timpul necesar unei investigaţii riguroase pentru găsirea „trădătorului", aşa cum
se proceda de obicei. Deşi se bizuia pe imensa lui influenţă şi putere ascunsă, acţionând mai
mereu din umbră, generalul Mereş nu a scăpat totuşi niciodată, nici un fel de aluzie la
presupusul loc ar retragerii sale împreună cu familia. Personalitatea complexă a generalului
1-a determinat să acţioneze mai mereu precum un pion foarte puternic si eficient, dar
practic nevăzut şi necunoscut.
Am fost unul dintre puţinii oameni care au avut acces în anturajul lui apropiat, însă
chiar şi în această situaţie nu cunoşteam aproape nimic despre el sau despre viaţa lui, care
era foarte discretă. Simţul de conservare, egoul rafinat şi intuiţia de excepţie în domeniul
afacerilor l-au făcut să aibă succese financiare remarcabile în managementul celor două
firme, care de altfel au fost lansate datorită relaţiilor sale diplomatice foarte solide, la
care însuşi Ceauşescu apela uneori pentru realizarea diferitelor scopuri. Deşi la început au
existat doar zvonuri, acum se ştie în mod sigur, în cercurile înalte ale puterii, că Mereş a fost
personajul principal care s-a ocupat de deschiderea şi alimentarea controversatului cont
financiar al familiei Ceauşescu, a cărui valoare a fost estimată la aproximativ un miliard de
dolari. Doar generalul şi, poate, alte două-trei persoane cunosc cu precizie atât suma exactă
din acel cont, cât şi soarta lui actuală, interesele în această direcţie fiind enorme.
Este însă lesne de presupus că generalul Mereş, având libertate şi încredere totală
din partea lui Ceauşescu pentru a administra cele două firme fantomă din Uruguay, nu s-a
limitat doar la umplerea contului personal al dictatorului, ci a virat de asemenea sume foarte
mari de valută în propriul lui buzunar. Probabil că Ceauşescu bănuia aceasta, însă acela a
fost singurul caz în care el nu a recurs la măsuri punitive, deoarece era în joc propriul lui
interes financiar, iar găsirea unui înlocuitor pe măsură ar fi fost o muncă dificilă şi totodată
foarte delicată. Putem bănui, deci, că între Mereş şi Ceauşescu se stabilise un fel de acord
tacit şi reciproc avantajos, în care fiecare se făcea că nu-1 interesează ce gândeşte celălalt. De
aceea, poziţia generalului Mereş era cu totul specială în angrenajul politico-economic
al ţării, el fiind privit de cei care îl cunoşteau ca un fel de „eminenţă cenuşie" a puterii,
într-un anumit fel, Mereş era inexpugnabil şi, din câte ştiu, aceasta a fost singura situaţie pe
care Ceauşescu a accep-tat-o fără comentarii în toată cariera sa de dictator comunist.
Cel mai probabil este că, în prezent, generalul îşi trăieşte vârsta de aur pe una
din insulele Baleare sau în splendorile Cretei, urmărind din umbră, cu zâmbetul lui
maliţios, „mersul" puterii la Bucureşti. Dintr-o altă perspectivă, România a pierdut un om cu
posibilităţi organizatorice şi decizionale de excepţie. Probabil că generalul Mereş ar fi fost
unul dintre pilonii principali ai statului, dar în acelaşi timp este aproape sigur că el cunoştea
anumite secrete, care îl determinaseră să se „pensioneze" înainte de vreme. Intuiţia şi
experienţa lui diplomatică 1-au ajutat astfel foarte mult să se retragă în cel mai potrivit
moment în care ar fi putut să o facă.
Ceauşescu a dispus finanţarea generoasă a Departamentului Zero din sumele
gestionate de Mereş la cele două firme din străinătate. Din 1968 şi până în 1980 s-au
perindat la conducerea DZ nu mai puţin de cinci şefi, însă dintre toţi, colonelul Obadea s-a
remarcat în mod deosebit (după învestirea lui, în 1979) printr-un deosebit spirit de iniţiativă
şi prin anumite idei novatoare care au optimizat mult activitatea departamentului.
Deoarece domeniul de acţiune al acestei secţiuni din Securitate era pe atunci încă relativ
obscur şi datorită faptului că nimeni nu prea avea idei şi nici experienţă în acest sens,
Obadea a avut marea şansă de a primi o foarte mare libertate de decizie, autonomia
departamentului şi încadrarea tipului de activitate al acestuia la categoria marilor secrete
de stat. Aceasta însemna implicit că funcţia colonelului Obadea era oarecum
echivalentă, în ierarhia puterii statale, cu aceea de ministru. Datorită însă implicării cu
totul speciale în aparatul de Securitate a Statului, teoretic funcţia colonelului avea o pondere
şi o influenţă chiar mai mare, fiind apropiată de aceea a unui ministru de stat, însă ea nu putea
fi exercitată în mediul politic.
În structurarea departamentului pe care îl conducea, colonelul Obadea s-a ghidat
după un principiu simplu: informaţia să fie directă (cu cel mult un intermediar), iar
personalul de lucru să fie redus la minimum, în acelaşi timp, însă, era necesar ca cei care
erau aleşi să lucreze în această structură să fie foarte competenţi şi chiar profesionişti în
domeniul lor. Pentru a pune în aplicare aceste idei de bază, colonelul a intuit faptul că nu
putea face compromisuri; avea nevoie de tehnică specială şi, în plus, de o grupă de elită
paramilitară, antrenată special pentru intervenţii neobişnuite.
Colonelul Obadea, prin protocolul funcţiei secrete pe care o deţinea, era unul dintre
puţinii oameni care aveau acces direct şi imediat, indiferent de conjunctură, la
Ceauşescu. Rapoartele erau prezentate dictatorului chiar de Obadea personal, după care îi
erau înmânate tot lui, în aceeaşi zi, deoarece - ca o măsură de maximă securitate - acestea
erau dactilografiate într-un singur exemplar, semnate şi sigilate doar de colonel. Funcţia
acestuia era atât de puternică, încât nu trebuia să ofere explicaţii pentru acţiunile sale
decât Preşedintelui ţării si Şefului Securităţii Statului. Pe de altă parte, însă, el avea puterea
de a solicita ajutorul şi sprijinul oricărei instituţii din ţară. A fost stabilită o linie telefonică
particulară, doar între el şi cabinetul lui Ceauşescu, iar informaţiile şi rapoartele care erau
primite la departament intrau în categoria: SECRET DE STAT - gradul 5. La acestea nu
aveau acces decât Ceauşescu, Şeful Securităţii Statului, Şeful de Stat Major şi, bineînţeles,
Obadea însuşi.
Colonelul îi prezentase iniţial dictatorului (la puţin timp după ce preluase funcţia
de şef al DZ) o listă cu şaisprezece propuneri, care să reprezinte infrastructura unei
funcţionări ireproşabile a departamentului. Ceauşescu le-a aprobat pe toate. Ulterior, însă, cu
viclenia lui specifică şi temându-se ca puterea lui Obadea să nu creeze un precedent
periculos, el a creat unele „supape". Astfel, colonelul nu mai putea acţiona şi interveni în
toate instituţiile din ţară, decât în cele care se încadrau în domeniul activităţii care era
specifică departamentului pe care îl conducea, deşi limitele acestei precizări erau foarte
vagi. O altă restricţie impusă a fost aceea că Obadea nu mai avea acces la alte secrete de
stat sau la cele ale Securităţii Statului, în afara informaţiilor secrete care proveneau din
propriul său departament, în sfârşit, trebuia să accepte, atunci când i se solicita,
controlul Şefului Securităţii Statului, însă fără ca acesta să aibă drept decizional, ci doar
de alcătuire a unui raport de constatare către Ceauşescu. Totuşi, datorită specificului
neobişnuit al activităţii DZ, aceste mici „amendamente" nu 1-au deranjat pe colonelul
Obadea. Activitatea lui excelentă din anii care au urmat a demonstrat profesionalismul şi
abilitatea pe care o manifesta în relaţiile, de multe ori complicate, cu subalternii săi.
Aceste măsuri de securitate extraordinare s-au dovedit foarte eficiente chiar şi la
câţiva ani după Revoluţie, ceea ce a demonstrat bazele foarte solide şi riguroase pe care
fusese structurat Departamentul Zero. Cred că nici secretele armatei sau ale secţiei de
spionaj extern nu erau mai bine păstrate ca dosarele DZ. Acestea erau prezentate lui
Ceauşescu şi aveau înscrise pe ele mai multe date-reper, ca în modelul următor:
NIVELUL DE INFORMAŢIE: 5
Preşedintele statului
STRICT SECRET Şl CONFIDENŢIAL
R AP ORT-DEPARTAMENTUL ZERO
NR. 9 - înregistrare unică^
Cu privire la galeria de legat din peştera
După ce Şeful Statului lua cunoştinţă de conţinutul raportului şi avea o discuţie
rezumativă cu Obadea, dosarul era luat de colonel şi închis într-un seif special din biroul
acestuia, care se afla la baza din Valea Ursului, după ce în prealabil era sigilat cu o bandă
lată de carton roşu şi cu un sigiliu de plumb. Pe carton era scris:
ACCES LIMITAT: 1.Preşedintele ţării
2. Şeful Departamentului Zero
3. Şeful Securităţii
Seria : Al-nr.9 (ARHIVA SECRETĂ DE STAT)
În păienjenişul de Secţiuni şi Direcţii ale Securităţii, Armatei şi Ministerului de
Interne, Departamentul Zero se distingea ca o insulă aparte, aproape de tip occidental,
separat prin specificul lui de celelalte activităţi ale aparatului de stat. Acesta era cadrul
general când Cezar a fost adus la baza secretă de lângă B..., în anul 1980. Prin
comparaţie cu nivelul de trai din casa părinţilor săi, acolo avea acces la tot confortul şi la o
dotare tehnică de excepţie. Planurile speciale şi lucrările la construcţia bazei fuseseră
încredinţate unei firme specializate din SUA, însă tehnica şi aparatura au fost
comandate şi importate din Olanda. Complexul fusese dat în folosinţă cu aproape un an în
urmă, la puţin timp după ce colonelul Obadea preluase conducerea departamentului.
Existau două corpuri principale: o clădire pentru personal şi pentru desfăşurarea activităţilor
rutiniere şi o a doua clădire, mai mare şi mai sofisticată, care era destinată persoanelor care
erau selectate şi aduse acolo, incluzând mai multe apartamente, o bucătărie, o sală de mese
şi o secţiune izolată în care se aflau laboratoarele pentru diferite experimente. Zona bazei
era încercuită de un gard înalt de beton iar în jurul lui accesul era interzis pe o rază de o
sută de metri, paza fiind militarizată, în mod aparent, totul semăna cu o banală unitate
ARHIVA SECRETA
DE STAT
Nr. 00345789/Secţia I
militară, care nu trezea suspiciuni şi nici interes deosebit. Aprovizionarea se făcea o dată pe
săptămână, pentru a se limita la minimum legăturile cu exteriorul.
Atunci când Cezar a sosit la bază, acolo se mai aflau patru subiecţi: trei copii şi
un adult. Fiecare dintre ei ocupa câte unul dintre apartamentele cochete ale clădirii
principale, de unde nu li se permitea să iasă decât la anumite ore. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu