Minţile
celor mai mulţi oameni sunt slabe şi nepregătite să se confrunte cu
anumite
realităţi şocante. Pentru a suplini acest neajuns, ei adoptă în cele mai multe
dintre
cazuri o
atitudine arogantă şi ironică în ceea ce priveşte domeniile „interzise", adică
cele
care se
află la limita dintre materialitate şi planurile subtile ale Creaţiei.
Necredinţa lor
maschează
de fapt lipsa voinţei de a cunoaşte, care la bază are un profund sentiment de
frică
faţă de necunoscut. De multe ori ei caută să se amăgească, atât pe ei înşişi
cât şi pe cei
din jur,
afirmând că dacă vor asista la demonstraţia unei puteri paranormale, care să nu
fie o
înşelătorie,
vor crede imediat că lumea înseamnă cu mult mai mult decât universul fizic.
Experienţa
a arătat că în cazul unei astfel de demonstraţii şocul pe care îl suferă o
minte
nepregătită
este adeseori prea brusc şi puternic pentru nivelul ei redus de înţelegere, în
general
vorbind, spectatorul unor astfel de demonstraţii urmează două căi posibile: fie
neagă
în
continuare, chiar vehement, ceea ce tocmai a solicitat şi apoi a văzut cu
propriii lui
ochi,
degenerând chiar, câteodată, în veritabile crize de isterie; fie recurge la o
acceptare
formală
de moment, care în realitate este lipsită de convingere lăuntrică. Această
acceptare
va fi de altfel înlocuită foarte repede cu vechea necredinţă, ca un zid de
protecţie
psihică
în faţa a ceea ce nu poate fi înţeles sau care i-ar putea tulbura rutina
zilnică a unei vieţi
anoste.
Am
înţeles astfel că practica aduce, în timp, credinţa, deoarece chiar efortul pe
care îl
depunem atunci este, într-un anumit fel, un gen de credinţă, în fond, marea
majoritate
a oamenilor are o credinţă şi încă una fermă, dar care este orientată în mod
distructiv
şi pervertit. Astfel, mulţi cred cu tărie că ei nu cred şi aceasta este de
ajuns pentru a
alimenta
noianul de temeri şi îndoieli, de angoase şi prejudecăţi, privându-i de
capacitatea
de a
înţelege lucrurile în esenţa lor. în plus, poate cel mai mare neajuns este că
ei se închid
sufleteşte, aproape fără să realizeze
aceasta. Devin superficiali şi egoişti, iar sentimentele
lor sunt
atunci fade, lipsite de forţa şi pulsaţia unei trăiri autentice. Cel mai
adesea, omul îşi
creează
singur limitele.
Probabil
că Smaranda Brad nu era încă pregătită pentru ceea ce văzuse, în acea zi,
capacitatea
ei de înţelegere a fost pusă la grea încercare dar se pare că nu a avut puterea
necesară
pentru a traversa emoţia necunoscutului. Când Nicolae Brad a venit acasă de la
serviciu,
soţia lui i-a povestit incidentul. Au căzut de comun acord să-1 anunţe pe noul
om de
legătură (colonelul Datcu fusese avansat în funcţie într-un alt oraş).
Noaptea
târziu, în faţa casei a sosit un autoturism din care au coborât doi agenţi de
securitate.
De această dată, doctorul Xien nu mai era prezent. Evenimentul care fusese
menţionat
în raport implica un alt gen de măsuri, iar protocolul acţiunii era diferit.
Sub
pretextul
unui control special la care trebuia să fie supus, Cezar a fost luat în primire
de
agenţi,
a fost urcat în maşină şi aceasta a dispărut în trombă, în negura nopţii. A
fost ultima
dată
când şi-a mai văzut părinţii.
Capitolul
2
DEPARTAMENTUL
ZERO
În anul
1980, după treisprezece ani de la înfiinţarea acestei secţii „oculte" a
Securităţii
Statului,
în cadrul JJ. ei au fost realizate mai multe obiective care să permită o
orientare
clară a scopurilor pentru care a fost
creată. Dacă în primii ani năuceala provocată de „toana"
lui
Ceauşescu pentru înfiinţarea departamentului a provocat destule confuzii şi
reale greutăţi
de
acomodare cu specificul activităţii, deceniul al nouălea a fost întâmpinat cu o
structură
organizatorică
destul de bine definită si cu o bază materială acceptabilă. De altfel,
problema
finanţării a constituit încă de la început un punct „fierbinte", deoarece
Ceauşescu
- aparent în mod inexplicabil -„uitase" să precizeze modalitatea prin care
aceasta
să fie asigurată. Pe de altă parte, nimeni nu a avut curajul să facă lumină în
nebuloasa
începutului, pentru că în faţa dictatorului comunist o asemenea întrebare ar fi
fost sinonimă
cu sfidarea sau cel puţin cu incompetenţa. Ambele variante ar fi însemnat
distrugerea
carierei şi mari probleme existenţiale pentru cel „întreprinzător". Metoda
era cea
care se
aplica de obicei în cazurile extreme: se invoca ordinul absolut al Şefului
Statului
şi se
cumula fondul de finanţare din retragerea unor sume de bani din fondul altor
domenii.
Aceasta
a constituit soluţia de compromis pentru primii trei ani după înfiinţarea
departamentului.
Cu
timpul, lucrurile au evoluat, căpătând conturul a două baze secrete de lucru:
una era
situată în apropierea oraşului B..., iar cealaltă în Munţii Retezat, la mică
distanţă de
Valea
Ursului (nume de cod). Datorită faptului că după o perioadă de la înfiinţarea
departamentului
exista deja o oarecare bază logistică, din anul 1972 s-a trecut la o nouă
tactică
de atragere a fondurilor prin repetate intervenţii „diplomatice" la
Ceauşescu în
momente
inspirat alese. Convins si chiar entuziasmat de posibilităţile pe care le-ar fi
oferit
dezvoltarea acestei secţiuni a Securităţii, el a dat dispoziţii ca
Departamentul Zero
să fie
susţinut financiar de două „firme fantomă" din Uruguay, care în actele
oficiale figurau
ca firme
de intermediere în afacerile cu petrol, dar care în realitate erau specializate
în
acţiunile
de spălare a banilor din tranzacţiile ilicite ale Mafiei Latine. „Revita
Unio" şi
„Nann
& Co." erau cele două firme care procurau sume fabuloase de bani
familiei
Ceauşescu,
fiind administrate în acea vreme de un adevărat maestru în domeniu: generalul
Mereş,
pe care am avut ocazia să-1 cunosc personal. Este probabil unul dintre puţinii
oameni
care au
intuit corect, cu mult înainte de etapa finală, deznodământul sistemului
comunist
în Europa, precum şi căderea lui Ceauşescu, mai bine zis conjunctura în care se
va
petrece aceasta.
—
Ascultă-mă ce-ţi spun, Radule. Există unele forţe nebănuite care macină
temelia
acestui popor şi alimentează „praful" de aruncat în ochii mulţimii, pe
Ceauşescu,
impulsurile lui megalomane, orientarea economiei... şi ele nu vin de aici.
Personal,
mi-am asigurat viitorul, al meu şi al familiei. Notorean de la Securitate ştie,
dar
sunt prea bine plasat ca să mă dea
jos. Nu cred că această situaţie poate să continue mai mult
de
doi-trei ani de acum încolo.
Discuţia
a avut loc prin '88 şi trebuie să recunosc că ea a fost oarecum profetică,
deoarece
generalul, într-un elan oratoric inspirat, a presupus atunci că Ceauşescu nu
avea
cum să
scape „curat" de furia poporului şi că ace- leaşi forţe oculte (pe care
atunci el nu
a vrut
să le numească) vor pregăti în secret nu numai căderea lui, ci şi acapararea
gradată a
puterii
statale.
Evoluţia
politică şi economică a ţării a confirmat cu prisosinţă spusele sale. Mereş a
dispărut
brusc în 1989, cu puţin înainte de Revoluţie; nici nu putea să-şi aleagă un
moment
mai bun,
căci „agitaţia" de care fusese cuprins comunismul în Europa acelor vremuri
nu mai
oferea
timpul necesar unei investigaţii riguroase pentru găsirea „trădătorului",
aşa cum
se
proceda de obicei. Deşi se bizuia pe imensa lui influenţă şi putere ascunsă,
acţionând mai
mereu
din umbră, generalul Mereş nu a scăpat totuşi niciodată, nici un fel de aluzie
la
presupusul
loc ar retragerii sale împreună cu familia. Personalitatea complexă a
generalului
1-a
determinat să acţioneze mai mereu precum un pion foarte puternic si eficient,
dar
practic
nevăzut şi necunoscut.
Am fost
unul dintre puţinii oameni care au avut acces în anturajul lui apropiat, însă
chiar şi
în această situaţie nu cunoşteam aproape nimic despre el sau despre viaţa lui,
care
era
foarte discretă. Simţul de conservare, egoul rafinat şi intuiţia de excepţie în
domeniul
afacerilor
l-au făcut să aibă succese financiare remarcabile în managementul celor două
firme,
care de altfel au fost lansate datorită relaţiilor sale diplomatice foarte
solide, la
care
însuşi Ceauşescu apela uneori pentru realizarea diferitelor scopuri. Deşi la
început au
existat
doar zvonuri, acum se ştie în mod sigur, în cercurile înalte ale puterii, că
Mereş a fost
personajul
principal care s-a ocupat de deschiderea şi alimentarea controversatului cont
financiar
al familiei Ceauşescu, a cărui valoare a fost estimată la aproximativ un
miliard de
dolari.
Doar generalul şi, poate, alte două-trei persoane cunosc cu precizie atât suma
exactă
din acel
cont, cât şi soarta lui actuală, interesele în această direcţie fiind enorme.
Este
însă lesne de presupus că generalul Mereş, având libertate şi încredere totală
din
partea lui Ceauşescu pentru a administra cele două firme fantomă din Uruguay,
nu s-a
limitat
doar la umplerea contului personal al dictatorului, ci a virat de asemenea sume
foarte
mari de
valută în propriul lui buzunar. Probabil că Ceauşescu bănuia aceasta, însă
acela a
fost
singurul caz în care el nu a recurs la măsuri punitive, deoarece era în joc
propriul lui
interes
financiar, iar găsirea unui înlocuitor pe măsură ar fi fost o muncă dificilă şi
totodată
foarte
delicată. Putem bănui, deci, că între Mereş şi Ceauşescu se stabilise un fel de
acord
tacit şi
reciproc avantajos, în care fiecare se făcea că nu-1 interesează ce gândeşte
celălalt. De
aceea,
poziţia generalului Mereş era cu totul specială în angrenajul politico-economic
al
ţării, el fiind privit de cei care îl cunoşteau ca un fel de „eminenţă
cenuşie" a puterii,
într-un
anumit fel, Mereş era inexpugnabil şi, din câte ştiu, aceasta a fost singura
situaţie pe
care
Ceauşescu a accep-tat-o fără comentarii în toată cariera sa de dictator
comunist.
Cel mai
probabil este că, în prezent, generalul îşi trăieşte vârsta de aur pe una
din
insulele Baleare sau în splendorile Cretei, urmărind din umbră, cu zâmbetul lui
maliţios,
„mersul" puterii la Bucureşti. Dintr-o altă perspectivă, România a pierdut
un om cu
posibilităţi
organizatorice şi decizionale de excepţie. Probabil că generalul Mereş ar fi
fost
unul
dintre pilonii principali ai statului, dar în acelaşi timp este aproape sigur
că el cunoştea
anumite
secrete, care îl determinaseră să se „pensioneze" înainte de vreme.
Intuiţia şi
experienţa
lui diplomatică 1-au ajutat astfel foarte mult să se retragă în cel mai
potrivit
moment
în care ar fi putut să o facă.
Ceauşescu
a dispus finanţarea generoasă a Departamentului Zero din sumele
gestionate
de Mereş la cele două firme din străinătate. Din 1968 şi până în 1980 s-au
perindat
la conducerea DZ nu mai puţin de cinci şefi, însă dintre toţi, colonelul Obadea
s-a
remarcat
în mod deosebit (după învestirea lui, în 1979) printr-un deosebit spirit de
iniţiativă
şi prin
anumite idei novatoare care au optimizat mult activitatea departamentului.
Deoarece
domeniul de acţiune al acestei secţiuni din Securitate era pe atunci încă
relativ
obscur
şi datorită faptului că nimeni nu prea avea idei şi nici experienţă în acest
sens,
Obadea a
avut marea şansă de a primi o foarte mare libertate de decizie, autonomia
departamentului
şi încadrarea tipului de activitate al acestuia la categoria marilor secrete
de stat.
Aceasta însemna implicit că funcţia colonelului Obadea era oarecum
echivalentă,
în ierarhia puterii statale, cu aceea de ministru. Datorită însă implicării cu
totul
speciale în aparatul de Securitate a Statului, teoretic funcţia colonelului
avea o pondere
şi o
influenţă chiar mai mare, fiind apropiată de aceea a unui ministru de stat,
însă ea nu putea
fi
exercitată în mediul politic.
În
structurarea departamentului pe care îl conducea, colonelul Obadea s-a ghidat
după un
principiu simplu: informaţia să fie directă (cu cel mult un intermediar), iar
personalul
de lucru să fie redus la minimum, în acelaşi timp, însă, era necesar ca cei
care
erau
aleşi să lucreze în această structură să fie foarte competenţi şi chiar
profesionişti în
domeniul
lor. Pentru a pune în aplicare aceste idei de bază, colonelul a intuit faptul
că nu
putea
face compromisuri; avea nevoie de tehnică specială şi, în plus, de o grupă de
elită
paramilitară,
antrenată special pentru intervenţii neobişnuite.
Colonelul
Obadea, prin protocolul funcţiei secrete pe care o deţinea, era unul dintre
puţinii
oameni care aveau acces direct şi imediat, indiferent de conjunctură, la
Ceauşescu.
Rapoartele erau prezentate dictatorului chiar de Obadea personal, după care îi
erau
înmânate tot lui, în aceeaşi zi, deoarece - ca o măsură de maximă securitate -
acestea
erau
dactilografiate într-un singur exemplar, semnate şi sigilate doar de colonel.
Funcţia
acestuia
era atât de puternică, încât nu trebuia să ofere explicaţii pentru acţiunile
sale
decât
Preşedintelui ţării si Şefului Securităţii Statului. Pe de altă parte, însă, el
avea puterea
de a
solicita ajutorul şi sprijinul oricărei instituţii din ţară. A fost stabilită o
linie telefonică
particulară,
doar între el şi cabinetul lui Ceauşescu, iar informaţiile şi rapoartele care
erau
primite
la departament intrau în categoria: SECRET DE STAT - gradul 5. La acestea nu
aveau
acces decât Ceauşescu, Şeful Securităţii Statului, Şeful de Stat Major şi,
bineînţeles,
Obadea
însuşi.
Colonelul
îi prezentase iniţial dictatorului (la puţin timp după ce preluase funcţia
de şef
al DZ) o listă cu şaisprezece propuneri, care să reprezinte infrastructura unei
funcţionări
ireproşabile a departamentului. Ceauşescu le-a aprobat pe toate. Ulterior,
însă, cu
viclenia
lui specifică şi temându-se ca puterea lui Obadea să nu creeze un precedent
periculos, el a creat unele
„supape". Astfel, colonelul nu mai putea acţiona şi interveni în
toate
instituţiile din ţară, decât în cele care se încadrau în domeniul activităţii
care era
specifică
departamentului pe care îl conducea, deşi limitele acestei precizări erau
foarte
vagi. O
altă restricţie impusă a fost aceea că Obadea nu mai avea acces la alte secrete
de
stat sau
la cele ale Securităţii Statului, în afara informaţiilor secrete care proveneau
din
propriul
său departament, în sfârşit, trebuia să accepte, atunci când i se solicita,
controlul
Şefului Securităţii Statului, însă fără ca acesta să aibă drept decizional, ci
doar
de
alcătuire a unui raport de constatare către Ceauşescu. Totuşi, datorită
specificului
neobişnuit
al activităţii DZ, aceste mici „amendamente" nu 1-au deranjat pe colonelul
Obadea.
Activitatea lui excelentă din anii care au urmat a demonstrat profesionalismul
şi
abilitatea
pe care o manifesta în relaţiile, de multe ori complicate, cu subalternii săi.
Aceste
măsuri de securitate extraordinare s-au dovedit foarte eficiente chiar şi la
câţiva
ani după Revoluţie, ceea ce a demonstrat bazele foarte solide şi riguroase pe
care
fusese
structurat Departamentul Zero. Cred că nici secretele armatei sau ale secţiei
de
spionaj
extern nu erau mai bine păstrate ca dosarele DZ. Acestea erau prezentate lui
Ceauşescu
şi aveau înscrise pe ele mai multe date-reper, ca în modelul următor:
NIVELUL
DE INFORMAŢIE: 5
Preşedintele
statului
STRICT
SECRET Şl CONFIDENŢIAL
R AP
ORT-DEPARTAMENTUL ZERO
NR. 9 -
înregistrare unică^
Cu
privire la galeria de legat din peştera
După ce
Şeful Statului lua cunoştinţă de conţinutul raportului şi avea o discuţie
rezumativă
cu Obadea, dosarul era luat de colonel şi închis într-un seif special din
biroul
acestuia,
care se afla la baza din Valea Ursului, după ce în prealabil era sigilat cu o
bandă
lată de
carton roşu şi cu un sigiliu de plumb. Pe carton era scris:
ACCES
LIMITAT: 1.Preşedintele ţării
2. Şeful
Departamentului Zero
3. Şeful
Securităţii
Seria :
Al-nr.9 (ARHIVA SECRETĂ DE STAT)
În
păienjenişul de Secţiuni şi Direcţii ale Securităţii, Armatei şi Ministerului
de
Interne,
Departamentul Zero se distingea ca o insulă aparte, aproape de tip occidental,
separat
prin specificul lui de celelalte activităţi ale aparatului de stat. Acesta era
cadrul
general
când Cezar a fost adus la baza secretă de lângă B..., în anul 1980. Prin
comparaţie
cu nivelul de trai din casa părinţilor săi, acolo avea acces la tot confortul
şi la o
dotare
tehnică de excepţie. Planurile speciale şi lucrările la construcţia bazei
fuseseră
încredinţate
unei firme specializate din SUA, însă tehnica şi aparatura au fost
comandate
şi importate din Olanda. Complexul fusese dat în folosinţă cu aproape un an în
urmă, la
puţin timp după ce colonelul Obadea preluase conducerea departamentului.
Existau
două corpuri principale: o clădire pentru personal şi pentru desfăşurarea
activităţilor
rutiniere
şi o a doua clădire, mai mare şi mai sofisticată, care era destinată
persoanelor care
erau
selectate şi aduse acolo, incluzând mai multe apartamente, o bucătărie, o sală
de mese
şi o
secţiune izolată în care se aflau laboratoarele pentru diferite experimente.
Zona bazei
era
încercuită de un gard înalt de beton iar în jurul lui accesul era interzis pe o
rază de o
sută de
metri, paza fiind militarizată, în mod aparent, totul semăna cu o banală
unitate
ARHIVA
SECRETA
DE STAT
Nr.
00345789/Secţia I
militară,
care nu trezea suspiciuni şi nici interes deosebit. Aprovizionarea se făcea o
dată pe
săptămână,
pentru a se limita la minimum legăturile cu exteriorul.
Atunci
când Cezar a sosit la bază, acolo se mai aflau patru subiecţi: trei copii şi
un
adult. Fiecare dintre ei ocupa câte unul dintre apartamentele cochete ale
clădirii
principale, de unde nu li se permitea să iasă decât la
anumite ore.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu